SK CZ
  1. Domovská stránka
  2. Aktuality a zajímavosti
  3. Postupy pro testování odolnosti proti vlivu solárního záření, využívané v automobilovém průmyslu.

Postupy pro testování odolnosti proti vlivu solárního záření, využívané v automobilovém průmyslu.

Automobily v dnešní době patří pravděpodobně mezi jedny z nejvíce testovaných výrobků, které můžeme najít v našich každodenních životech. Jednotlivé modely, které vyjely z výrobní linky, musí být otestovány v každém svém komponentu, ale i jako celé vozidlo. Proto si připomeňme snahu tísíců odborníků o testování a zkoušení všech komponent vozidel - v dnešním příspěvku z pohledu vlivu slunečního záření na naše vozidla.

Automobily v dnešní době patří pravděpodobně mezi jedny z nejvíce testovaných výrobků, které můžeme najít v našich každodenních životech. Jednotlivé modely, které vyjeli z výrobní linky, musí být otestovány v každém svém komponentu, ale i jako celé vozidlo.

Zmíníme například na bezpečnost při nárazu vozidla, spotřebu paliva (nyní i elektřiny), dále je nutné sledovat odolnost vůči solárnímu a tepelnému zatížení, mechanickému zatížení, zatížení kombinovanými povětrnostními vlivy a podobně.

Například vnější části a nátěry jsou ovlivněny povětrnostními vlivy, sněhem, solí, ptačím trusem a kamením. Vnitřek vozu může být naopak extrémně horký, materiály se tak mohou delaminovat, vyblednout nebo uvolňovat těkavé organické sloučeniny. Elektronické součástky, displeje a senzory mohou selhat a tak dále... Mohli bychom pokračovat poměrně dlouho. Proto si jistě umíte představit, kolik to dá snahy a námahy, vyvinout spolehlivý osobní automobil. 

Testů a zkoušení se na každém modelu vozidla dělají stovky, ne-li tisíce. Vše pro zvýšení výkonu, spolehlivosti, bezpečnosti a dlouhodobé životnosti vozidel.

Pojďme se dnes krátce podívat na zkušební metody povětrnostních vlivů pro automotive průmysl.

https://kaitrade.cz/media/aktuality/atlas-mts/weiss-technik-used-slider-1737x650px.jpg

Z hlediska povětrnostních vlivů se používá mnoho různých průmyslových standardů a OEM specifikací (specifikací jednotlivých výrobců – občas hovorově říkáme koncernové normy a specifikace). Ty lze rozdělit do tří hlavních aplikací pro testování a zkoušení odolnosti a vlastností materiálů:

  • Automobilový exteriér: nátěry na kov nebo plasty, zasklení, vnější komponenty
  • Interiér vozidla: materiály a komponenty
  • Kompletní vozy

Dobře známé příklady průmyslových norem jsou ISO 105-B06, VDA 75202, SAE J2412 a JASO M346 pro interiér, ASTM D7869, ISO 16474-2 a SAE J2527 pro venkovní aplikace a DIN 75220 pro testování součástí ve velkém měřítku.

(Pro podrobný přehled norem publikovaný naším partnerem, společností Atlas MTS, klikněte ZDE.)

Je dobré také zmínit, že zkoušení a testování automobilů (i jejich dílů a celků) se provádí buď v laboratorním prostředí (obvykle za zrychlených podmínek) anebo ve venkovním prostředí, na různých místech světa, dle požadovaných klimatických podmínek dané lokality.

Laboratorní a venkovní zkušební metody jsou k dispozici pro vnitřní i venkovní aplikace. Kompletní vozidla a komponenty, jako jsou například přístrojové desky, airbagy nebo kola, jsou testovány ve srovnávacích venkovních klimatických podmínkách, ale také v solárních komorách. Přehled solárních komor v naše sortimentu neleznete ZDE.

Automobilky pro své moderní vozy využívají při výrobě širokou a rozmanitou škálu materiálů a komponentů, které zahrnují:

  • vícevrstvé barvy na kovové a plastové podklady
  • plasty, fólie, pěny
  • sklo a průhledné polymery
  • technický textil, kůže, dřevo
  • elektroniku, kabely, senzory, displeje
  • sestavy světel, airbagy, baterie
  • a mnoho dalších

Jak tedy vše správně otestovat? V průběhu dlouhých let byli sestaveny testovací programy a strategie.

https://kaitrade.cz/media/produkty/xenotest-ci5000/ci5000-2.png

Automobilové OEM testovací specifikace systematicky rozlišují mezi různými „zónami“ uvnitř a vně vozidla. Například na palubní desky dopadá více slunečního světla než na podlahové rohože. Kromě toho mají různí výrobci automobilů různé filozofie testování a schvalování svých produktů.

https://kaitrade.cz/media/aktuality/atlas-mts/testy-solar.jpg

(Výběr důležitých metod zvětrávání pro automobilové aplikace)

Testování materiálů, komponentů a úplného testování vozidel na nové nebo známé materiály musí být integrováno do komplexních testovacích programů a procesů. Tyto programy také zahrnují testy „bez povětrnostních vlivů“ (např. odlamování kamínků, koroze, emise výfukových plynů, odmrazování čelního skla), ale výsledky povětrnostním vlivům obvykle trvá nejdéle. A konečně, celková testovací strategie musí také podporovat 3 až 4 letý vývojový cyklus nového vozu, čímž se minimalizuje riziko selhání při uvedení na trh.

https://kaitrade.cz/media/aktuality/atlas-mts/blog-automotive-standards-weathering-test-program.jpg

(Typická automobilová strategie testování povětrnostních vlivů (ATCAE Oxford, 2008))
 

Z dnešního krátkého připomenutí testovacích postupů v automobilovém průmyslu si jistě umíte představit komplexnost vývoje nového vozu. V případě dotazů na zařízení pro vývojové testy v automotive nás neváhejte kontaktovat. Jsme připraveni navrhnout správná řešení i pro vás.

Produkty a řešení, které nabízíme

Poptávkový
formulář

Další aktuality