Teplo, chlad a vlhkost jsou hlavní nepříznivé vlivy okolního prostředí, které působí na baterie v elektrických automobilech, e-kolech nebo v solárních systémech. Nyní lze nově pomocí testovacího systému zkoumat změny v těchto bateriích pod působením široké škály různých vlivů okolního prostředí. Vědci ze společného výzkumného střediska očekávají výsledky testů, které zvýší bezpečnost, životnost a výkon baterií. Dalším cílem je vývoj nových norem pro použití v Evropské Unii.
Vědci také hodlají použít snímky CT k nalezení vnitřních slabých míst v bateriích. Chemické procesy uvnitř baterie lze tedy dynamicky sledovat například za stresových podmínek. Celý externí testovací prostor lze navíc přesouvat na lineárním vedení, aby bylo možné zaostřit obrazy CT. V kombinaci s otočným stolem je během zkoušek možný také 360° pohled na DUT (Device Under Test – tj. zařízení v testu - zkušební vzorek). Baterie jsou během počítačového tomografického záznamu namáhány nad rámec obvyklých limitů své běžné zátěže a při extrémních podmínek okolního prostředí.
Bezpečnostní zařízení zaručuje bezpečné zátěžové testy
Bezpečnost a ochrana personálu, který operuje se zkušebním zařízením, je nejvyšší prioritou. Proto byl pro ochranu před radiací z CT realizován externí testovací prostor v instalační místnosti opláštěné olovem na vnější straně. Během zátěžových testů na baterii existuje i riziko přehřátí, požáru nebo dokonce výbuchu. Aby se zabránilo výbuchům, je externí testovací prostor vybaven ochrannými opatřeními pro klasifikaci ATEX zóna 1.

Náš partner, společnost Weiss Umwelttechnik navíc vybavila celý systém ochrannými opatřeními, která splňují klasifikaci až do úrovně nebezpečí EUCAR 6. Klimatizační jednotka je mimo instalační místnost chráněna před paprsky z CT. Aby se zajistilo, že nedojde k žádným únikům vyzařování CT záření, musí být přívodní potrubí pro ovládání klimatizace a potrubí pro odvod plynu vyvedeno labyrintem potrubí z olověného prostoru. Trvalá řízená inertizace zkušebního prostoru je realizována jako ochranné opatření. Proto je vždy přivedeno jen tolik dusíku (N2), jaké je z bezpečnostního hlediska nutné. Čtyři různé senzory plynu monitorují celý testovací prostor, dva další olověnou instalační místnost, aby detekovaly případné netěsnosti DUT - testované baterie.
Společnost Fraunhofer byla pověřena stavbou zkušebny baterií v Holandském Pettenu. Tato společnost také prozkoumala vhodný materiál, který by umožňoval pronikání záření CT a současně zajišťoval plynotěsnost zkušebního prostoru. Spolu s partnerským Diondo, specialistou na průmyslovou počítačovou tomografii, Weiss Umwelttechnik plánoval a zrealizoval klimatickou část testovacího systému, včetně veškerého bezpečnostního vybavení.
Pokud vás zajímá více novinek z oblasti testovaní bateriových systémů, poptejte se našich odborníků.